بعد از گذشت چند سال از سال 2009 كه گوگل سيستم پايش سايت هاي آژاكس را راه اندازي كرد، سرانجام در سال 2015 اعلام كرد كه از اين پس آژاكس را به توسعه دهندگان وب پيشنهاد نمي كند.

بعد از آن بود كه توسعه دهندگان وب به بررسي اين موضوع پرداختند كه آيا گوگل محتواي سايت هاي آژاكس را پايش مي كند يا نه.

آژاكس چيست؟

آژاكس شيوه اي براي نمايش محتواي جديد به كاربران است، بدون آنكه به صفحه جديدي بروند يا آن را رفرش كنند. اين سيستم به جاوا اسكريپت وابسته است. محتواي ارائه شده مي تواند هم به شكل يك پاراگراف ساده از متن بوده و يا به شكل پيچيده تري مانند كدهاي HTML باشد.

به شكل سنتي توسعه دهندگان وب از آژاكس و با استفاده از فريمورك هاي شناخته شده ايي مانند React و AngularJS براي ساخته اپليكيشن هاي تك صفحه اي يا اصطلاحا SPA استفاده مي كنند. با استفاده از آژاكس توسعه دهندگان وب مي توانند تجربه ايي همانند يكي اپليكيشن دسكتاپي را در يك صفحه مرورگر به كاربران القا كنند. براي نمونه هايي از اين اپليكيشن هاي در اينترنت، مي توان به سايت هاي Gmail، Twitter و Evernote اشاره كرد.

در حالت كلي محتواي HTML در اين SPA ها از ابتدا بر روي مرورگر شما بارگذاري نمي شود. توسعه دهندگان از طريق آژاكس با وب سرور ارتباط برقرار مي كنند. آنها بر اساس اطلاعات مورد نياز و از طريق جاوا اسكريپت، كدهاي HTML درخواست شده را توليد و رندر مي كنند تا در دسترس كاربران قرار گيرد.

به اين حالت رندر در سمت كلاينت گفته مي شود كه از اين طريق مرورگر و اپليكيشن آن كار ساخت صفحه جديد را انجام مي دهند.

ارتباط بين سئو و آژاكس

تا آنجايي كه قرار باشد با استفاده از آژاكس، سايتهاي مبتني بر اپليكيشني ايجاد كرد كه قرار نيست توسط گوگل ايندكس شوند و صرفا براي راحتي كاربر ايجاد شده اند، مشكلي وجود ندارد.

مشكل از جايي آغاز مي گردد كه اين گونه سايت ها براي استفاده معمول طراحي شده و انتظار دارند محتوايشان مانند ديگر سايت ها توسط گوگل ايندكس شده و در نتايج جستجو قرار گيرند.

گوگل در بعضي مواقع قادر به پايش بخشي از محتوايي كه از طريق جاوا اسكريپت ارائه مي شود است.در حقيقت كاملا اثبات شده كه ربات هاي گوگل قادر به پايش و تشخيص داده هاي متا، لينك ها و محتوايي كه از طريق جاوا اسكريپت توليد مي شود هستند.

اما متاسفانه سايت هايي كه به صورت خالص از فريمورك هاي SPA ساخته شده اند، به سختي قابل درك و ايندكس شدن توسط گوگل هستند.

راه حل ابتدايي گوگل

در سال 2009 گوگل راه حلي براي مشكل سئو سايت هاي مبتني بر آژاكس ارائه داد كه در طي آن موتورهاي جستجو بتواندد يك نسخه از قبل رندر شده صفحه را به جاي يك فريمورك خالي از داده دريافت كنند.

در حقيقت به جاي اينكه گوگل يك فايل جاوا اسكريپت را مشاهده كند، يك صفحه HTML به آن داده مي شود كه گوگل قادر به شناسايي و درك اين گونه صفحات است. سيستم هايي كه در تهيه نسخه رندر شده سايت به توسعه دهندگان كمك مي كنند شامل Prerender.Io و Brombone مي شوند.

از زماني كه گوگل اين راه حل را ارائه داده است، در وبسيات هاي مختلفي از اين سيستم استفاده شده تا به گوگل اجازه پايش و ايندكس صفحات خود را بدهند.

گوگل راه حل خود را لغو مي كند

گوگل در 15 اكتبر 2015 اعلام كرد كه راه حل ارائه شده در سال 2009 را لغو كرده است و ديگر آن را پيشنهاد نمي كند. آن راه حل در حال حاضر به فراموشي سپرده شده و معلوم نيست كه گوگل دوباره از آن استفاده كند يا نه.

در حالي كه هم اكنون گوگل از راه حل قبلي خود هنوز پشتيباني مي كند، اما به توسعه دهندگان و طراحان وب استفاده از آژاكس را براي سايت هاي جديد پيشنهاد نمي دهد. اين حالت ما را به سوال زير منتهي مي كند:

آيا گوگل هم اكنون قادر به پايش سايت هاي آژاكس است؟

پاسخ به اين سوال "نه" مي باشد.

تحقيقات نشان مي دهد كه وب سايت هايي كه از فريمورك SPA يا ديگر فريمورك هاي مبتني بر آژاكس براي رندر صفحات خود استفاده مي كنند، تعداد صفحات ايندكس شده بسيار كمي در كش گوگل دارند. هر چه وبسيات بزرگتر باشد، تعداد صفحات از دست رفته آنها بيشتر است.

براي اين گونه سايت ها، نسخه از قبل رندر شده صفحات بهترين و موثرترين راه براي ارائه محتوا به گوگل است. در حالت كلي محتوايي كه در بارگزاري اوليه سايت در مرورگر نمايش داده مي شود همانيست كه گوگل مشاهده كرده و آن را ايندكس مي كند. محتواي ديناميكي كه بعدا به واسط عملكرد كاربر در مرورگر نمايش داده شده، توسط گوگل ديده نمي شود.

توصيه جديد گوگل در استفاده از آژاكس

در همان اطلاعيه گوگل در سال 2015 آمده است كه گوگل در حال كلي قادر به رندر و درك سايت شما همانند يك مرورگر مدرن است. اما عدم قطعيت موجود در اين بيانيه بسياري از صاحبين سايت ها را نگران كرده است.

در حقيقت گوگل طراحان سايت را ترغيب به استفاده از روش هاي معمولي كرده تا گوگل نيز همانند كاربران بتواند به راحتي محتواي هر صفحه را مشاهده كند.

چه كارهايي با استفاده از اين اطلاعات مي توان كرد؟

تاكتيك هايي وجود دارد كه توسعه دهندگان و سئوكار ها مي توانند با استفاده از آن، از ايندكس شدن سايت مبتني بر آژاكس خود مطمئن شوند. اين تاكتيك ها عبارتند از:

نسخه از قبل رندر شده سايت

با اينكه گوگل پيشنهاد كرده كه از اين سيستم ديگر استفاده نشود اما همچنان آن را پشتيباني مي كند. نسخه از قبل رندر شده همچنان كار مي كند اما تهيه هر كدام از رندرها ممكن است دشوار باشد. براي اين كار مي توانيد از شركت ها و سايت هاي كه اين گونه خدمات را انجام مي دهند كمك بگيريد.

استفاده از روش هاي تركيبي

صفحات سايت را با استفاده از كدهاي ساده HTML بنويسيد، به طوري كه كاملا قابل ديدن و استفاده باشد. سپس در بعضي از قسمت هاي آن از جاوا اسكريپت استفاده كنيد. اين همان راهيست كه گوگل پيشنهاد مي كند.

در حالت كلي اگر ميخواهيد در موضوعات پر رقابت شركت كنيد و سايت معتبري داشته باشيد از آژاكس دوري كنيد. آژاكس از ديد ما صرفا براي ايجاد اپليكيشن هايي كه در اكانت هاي كاربران قابل استفاده است، بسيار كارامد مي باشد. اما در حالت عمومي به هيچ وجه پيشنهاد نمي گردد.